Målgruppeinnsikt
Bedre målgruppeinnsikt gir deg forspranget du trenger
Alle lærebøker i markedsføring er enige om én ting: Målgruppeinnsikt er alfa og omega, som skiller suksesser fra fiaskoer. Desto underligere er det at dette blir tatt så lett på av mange. Det brukes verktøy fra fagets barndom med alder, kjønn og inntekt som de viktigste grupperinger. Og i nå-tid mikset med søkedata fra nettet. Dette kan vise hvem som er interessert i hva, men besvarer ikke det vesentligste spørsmålet: HVORFOR er de interessert i akkurat det du tilbyr. Vet du det kan du skreddersy språk, produkt og tilbud med en helt annen presisjon!
Dessverre er det slik at mange tar for lett på denne grunnmuren i merkevarebyggingen og nøyer seg med demografiske beskrivelser med kjønn, alder og inntekt. Kanskje legger en på litt “cookie”-informasjon som at vedkommende har klikket på en kjøkken-annonse på nettet. Mao. ender en på noe á la: Kvinne 35-49, høyere utdannelse, bor urbant og har klikket på kjøkkenannonse siste 24 timer.
Selger du kjøkken så kan dette fungere bra – men er det godt nok? Med beskrivelsen over risikerer du å putte “bærepose-Marit” og “Gucci-Helle” i en og samme gruppe.
Det er dyrt å vise annonsen din til folk som ikke er interesserte. Og treffer du presist så kan du skreddersy budskapet og få en langt mer effektiv dialog. Det er vår forretningsidé og grunnen til at vi i 2011 brøt ut av Bates-gruppen og dannet Norges første firma spesialisert ene og alene på målgruppeinnsikt.
Med oss hadde vi verktøyet Sosioraster som vi utviklet sammen med Kantar (tidligere Norsk Gallup) i 2001. Det er en sosiologisk beskrivelse av de ni ulike gruppene nordmenn med beskrivelse av deres motivasjon og ønsker. Hvis du vet hvor din målgruppe definer seg i dette kartet kan du dramatisk øke effekten av dine budskap. Se mer om dette beskrevet under Sosioraster-fanen.
Vi gjør alt fra raske overblikksanalyser til dypstudier. Vi har gjort alt fra å utvikle personasgalleri for Joh. Johannson kaffe til å analysere prostitusjonskunder for Helse- og Omsorgsdepartementet. Alle våre kunder ble bedre markedsførere og kommunikatører gjennom sosiologisk forståelse av sin målgruppe.
Ta kontakt